[преподаване]
2008 - 2009
година
Релационизъм и абсолютизъм – проекти във философия на физиката
магистърски курс
специалност "Философия", СУ "Св. Климент Охридски"
ІІ-ри семестър:
Лекция: петък, аудитория 83-Б (Ректорат), 13.00-15.00
І. Задача на курса
Курсът има за задача да представи основният конфликт във физиката от ХVІІ век – този между релационизма и субстантивизма (абсолютизма) – от философска гледна точка. Съответно ще се проследи зараждането на проблема, неговото развитие, основните представители и влиянието на този конфликт върху съвременната интерпретативна традиция във философия на физиката.
ІІ. Цел на курса
Основната цел е изграждането и усвояването на разбираем понятиен инструментариум от зората на модерната наука и неговото адекватно използване при анализ. И разбира се философското осмисляне на поставените проблеми, твърдения, понятия и методи.
ІІІ. Подход
Курсът е първо систематично-философски, доколкото разглежда и изяснява самите понятия и конфликти от концептуална гледна точка и второ - историко-философски, доколкото представя казусите контекстуално (акцентът ще бъде по-скоро върху историческото развитие на темите, а не върху историческото развитие на авторите).
Изясняване на дисциплината и основни понятия
Какво означава "релационизъм и абсолютизъм – проекти във философия на физиката"?
І. Философия и физика
Философия: Онтология и гносеология; (припомняне на разликата между гносеология и епистемология)
Наука: Факти и теории;
Дискусия върху понятията ‘философия’, ‘физика’ и ‘философия на физиката’.
1. Разделеност?
а. Философията спрямо науката – извън, напълно различна; [тази част няма да бъде разглеждана в курса]
б. Философията спрямо науката – към, възможност за съотнасяне; [оттук нататък курсът ще се концентрира върху тази предпоставка]
б1. "Традиционен" рационален подход (влияние на математиката и логиката); Философията е самодостатъчна.
б2. "Съвременен" експериментален подход (влияние на приложната математика и физиката). Философията е само критичен наблюдател на понятията и методите.
2. Свързаност?
- Не е ли философията просто още един съставен елемент в тялото на частните науки? – (Sklar 1992, 3).
Примери за взаимодействие и намеси на философията = 1-б2:
а. Граница на каузалната методология. Пример: Големият взрив и първоначалната сингулярност;
б. Понятийна революция. Пример: едновременността в {СТО};
в. Епистемологична критика: Пример: въпросът за познанието в {ОТО} и квантова механика;
3. Взаимодействие?
а. Философията и физиката не са разделени, но не са и свързани само през проблемите за понятията и методите.
б. Работна дефиниция: Философията е мислене на основанията или тяхната липса;
- връзката с физиката;
- проблемът за кризата и кризисните точки;
в. Разглеждане на взаимодействието между философия и физика през посочената дефиниция:
- "действие и противодействие";
- "флуидност";
- "екологичен" подход;
ІІ. Абсолютно и относително
1. Историческо деление
'традиционен релационизъм' - Декарт, Лайбниц, Хюйгенс...
'релативизъм' - Мах, Айнщайн...
'съвременен релационизъм' - Барбър..
2. Концептуално деление
{С|Р} Субстантивен – Релационен
{А|Р} Абсолютен – Релативен
{Ф|Д} Фиксиран – Динамичен
+ Факултативно
Книгите, които са оказали най-силно влияние върху историческото и систематично осмисляне на концепциите за време-пространството (в хронологичен ред):
Lawrence Sklar (1974) - Space, Time and Spacetime; Berkeley: University of Califronia Press, 1974, xii-423 с.
Michael Friedman (1983) - Foundations of space-time theories: relativistic physics and philosophy of science; Princeton: Princeton University Press, 1983, xvi-385 с.
John Earman (1989) - World Enough and Space-Time. Absolute versus Relational Theories of Space and Time; Cambridge/Massachusetts: A Bradford Book, The MIT Press, 1989, 233 с.
----
Историческо и концептуално въведение в проблема
І. Абсолютно и относително - продължение
Основни концептуални разделения:
- {С|Р} Субстантивен – Релационен [Онтологичен статус на пространството и времето] - Качество
- {А|Р} Абсолютен – Релативен [Епистемологичен статус на елементите в системата] - Количество
- {Ф|Д} Фиксиран – Динамичен [Статусът на взаимодействие между нива] - Отношение
- Как да мислим абсолютното и относителното през качество, количество и отношение?
- Разясняване на трите типа абсолютност и относителност с конкретни примери.
ІІ. Проблемните полета през ХVІІ век и Философията
1. Трите революции
Липса на емпирични свидетелства по време на конкретната научна революция:
- Инерцията;
- Хелиоцентризма;
- Безкрайността на Вселената;
2. Отношението между философия и физика
Дървото на Декарт: МФ (метафизика) - Ф (физика) - МММ (медицина, механика, морал); = Всичко това е философията.
Двудялбата на Нютон: Теология - Натурфилософия (философия) [- Техника]; = Философията често е синоним за "натурфилософия". [Коментар за липсата на интерес към техниката. Отношенията с Робърт Хук и Бейкъновата традиция]
ІІІ. Инерцията
Модерната физика води началото си от Галилео Галилей и Рене Декарт, чрез закона за инерциалното движение като основен природен закон. Въпреки че Галилей не е формулирал този принцип, Нютон посочва него като предходник, а не Декарт (който формулира закона за първи път).
Тази нова философия е така естествена за нас, че имаме чувството, че сме я схванали чрез наблюдение. В действителност ние никъде не можем да наблюдаваме "инерцията". "Здравият разум" е аристотелов.
1. Телеологията на Аристотел
Движението (кинезис) е промяна към състоянието покой:
(а) движението има за цел покоя;
(б) покоят е състояние, а движението е промяна;
(в) движението въздейства на тялото (променя го);
(г) едновременните движения интерферират в тялото, и дори могат да бъдат несъответни едно с друго;
В такава система инерцията е невъзможна и противоречива. Тъй като не може да има абстрахиране от света, на което и да е тяло, затова и съществуват "естествени места", към които тялото принадлежи.
2. Закон за инерцията
Дискусия върху това какво всъщност е инерция.
- Кои неща са инерциални?
- Кои неща не са инерциални?
- Наблюдаема ли е инерцията?
- Материята пасивна ли е?
Трите исторически етапа преди съвременното дефиниране:
- стремеж (към покой)
- склонност (към себе си)
- безсилие (към промяна)
Обсъждане:
- Връзката между инерция и сила.
- Връзката между итерция и вакуум.
- Връзката между инерция и маса.
+ Факултативно
Съвременна дефиниция: Свойството* на всяко* тяло да запазва* състоянието си на покой или* на равномерно движение по права линия. Мярката за неговата инерция е масата* му.
- Със звезда [*] са отбелязани ключовите понятия, върху които сме или ще говорим.
3. Заключение върху понятийния анализ
Може да има два подхода към развитието на физиката и философията на физиката:
А. ‘парадигмата като структура на научните революции’ (напр. Кун);
Б. ‘концептуалният анализ като двигател на теориите’ (напр. Дисал);
----
Движението
І. Природата на движението. Телата
* Телата – стремеж или инерция?
1. Съвременната дефиниция за инерция
- Свойството* на всяко* тяло да запазва* състоянието си на покой или* на равномерно движение по права линия. Мярката за неговата инерция е масата* му.
Анализ на дефиницията и обяснение на отделните понятия.
2. Новата физика
Условия и предпоставки за появата на Новата физика и принципа на инерцията.
А. Изолация - възможност за изолация на дадено тяло от цялата физическа среда;
Б. Евклидово пространство - концепция за пространството, която аналогична на хомогенното, безкрайно геометрично поле на Евклид;
В. Онтологично ниво - движението и покоя като състояния от едно и също онтологично ниво;
-в1. Движението не е качество. Движението и покоят по никакъв начин не засягат самото тяло. То е безотносително към двете състояния, защото те не променят нищо в него.
-в2. Движението е относително. Всъщност ние не можем да припишем движение на самото тяло, защото движението е отношение между тела и ние сме тези, които избираме кое е "тялото в покой";
-в3. Има безкрайно много движения. Може да съществуват няколко движения едновременно "във" едно и също тяло, именно защото не са "във" него, а са относителни спрямо други тела;
3. Качество и количество
- Качество: Аристотелевата физика е сетивно-основана и затова не е математическа. Причината е, че математиката не съответства на сетивните данни и в нея няма "качество" и "движение". Това е достатъчно основание да се счита, че геометрията не би могла да опише действителното състояние на нещата. Физиката трябва да разчита на качествата на телата.
- Количество: Промяната от Галилей насетне. Появата на първични и вторични качества (вж. Галилей, Декарт, Лок). Квантификацията и науките - силата на тази тенденция до днес.
ІІ. Центърът на движението. Планетите
* Планетите – геоцентризъм или хелиоцентризъм?
1. Видимият проблем с нощното небе
- Звездите се движат от Изток на Запад
- Планетите се движат на Изток, после понякога спират и тръгват обратно на Запад (т.нар. "ретроградно движение на планетите")
2. Системата (Аполоний и Птолемей)
А. деферент - нормална окръжност
Б. епицикъл - окръжност, която се търкаля по друга окръжност [нека имаме две окръжности А и Б, те са в такава зависимост, че центърът на Б се намира върху дължината на окръжност А];
В. ексцентрична орбита - окръжност, при която центърът й е различен от точката на отчитане, която също е в окръжността [при ексцентричните орбити най-бързата скорост е в перигея, най-бавната - в апогея];
3. Системата (Коперник)
- Смяната на центъра на движение опростява идеята за системата;
- Това обаче противоречи на относителността на движението (вж. последствията от предходната част). Двете системи - на Птолемей и Коперник - не са еквивалентни;
ІІІ. Пътят на движението. Границата
* Границата – крайна или безкрайна Вселена?
----
Движението
(продължение)
ІІІ. Пътят на движението. Границата
* Границата – крайна или безкрайна Вселена?
1. Отваряне на Вселената
1.1. Аристотел:
А. Безкрайното не може да бъде обходено.
Б. Звездите се въртят (обхождат).
Следствие: Няма безкрайност
1.2. Коперник:
А. Безкрайното не може да бъде обходено.
Б.
Звездите са фиксирани и не обхождат.
Следствие: Пътят към безкрайността е отворен.
- Светът става 2000 пъти по-голям в сравнение с Птолемеевата система (2000 пъти по-голям, 20 000 земни орбити, 201 млн километра).
2. Телескопът на Галилей
Две забележителни открития:
- Звездите са много повече;
- Около Юпитер се въртят негови сателити;
Проблемът с новите звезди:
- или твърде далече (Галилей) - безкрайност
- или твърде малки (Кеплер) - край
ІV. Обобщение върху движението
Какво е общото между А. закона за инерцията (разглеждане на изолираното тяло), Б. децентрирането на пространството = краят на геоцентризма (разглеждане на планетите в система) и В. безкрайната вселена (границата на света)?
Разликата между скорост и ускорение.
Галилеева относителност и инерция.
1. Основата на конфликта между релационизъм и абсолютизъм
Законът за инерцията (кинематика) или описанието на Слънчевата система (динамика)?
Как двете неща са съвместими?
2. Кинематика и Динамика
- Наличието на хармония обяснява Слънчевата система?
- Наличието на инерция обяснява Слънчевата система?
- Наличието на сили обяснява Слънчевата система.
3. Движение - време - пространство
Как движението се отнася към времето и пространството?
----
Относителност преди релационизма
І. Закони и принципи на Галилей
Г1. Закон за инерцията на Галилей: „Когато тялото се движи по хоризонтална равнина, без да среща никакво съпротивление, движението му е […] равномерно и би продължило вечно, ако равнината се простираше до безкрайност” (Беседи и математически доказателства относно две нови науки, Ден четвърти);
Уточнение: "Първоначално Галилей е считал, че принципът на инерцията (по-скоро неговият праобраз) се отнася единствено за кръговите (равномерни) движения";
Г2. Принцип на относителността при Галилей: Равномерното движение и покоят на една затворена система са неразличими в рамките на системата. Тъй като няма кратка формулировка при Галилей, може да се ползва началният пример със стоките пренасяни в кораб (Диалог за двете главни системи на света, Ден втори);
Уточнение: Наричан още „класически принцип на относителността”, „принцип на инвариантността”, „Галилеева относителност” или дори „морска относителност”;
Г3. Свободното падане при Галилей: При свободно падане изминатият от телата път е пропорционален на квадрата на времето, за което го изминават. А скоростта на падане на телата не е пропорционална на тяхната маса (Беседи и математически доказателства относно две нови науки, Ден трети);
Уточнение: най-известният и цитиран вариант е с каютата на кораба и летящите вътре мухи, пеперуди, плуващата рибка и т.н., при който се заключава: „…не ще забележите ни най-малко изменение, нито ще можете да разберете […] дали корабът се движи или стои неподвижен.”
ІІ. Принципът на относителността
1. Припомняне на основните концептуални разделения
- {С|Р} Субстантивен – Релационен
- {А|Р} Абсолютен – Релативен
- {Ф|Д} Фиксиран – Динамичен
Надграждане върху {С|Р}.
2. Обсъждане на {ГО}
Разглеждане на Галилеевата относителност през няколко водещи проблема за физиката и философията.
- Какво означава (затворена) система?
- Каква е ролята на наблюдателя?
- Какво означава равномерно движение (инерция или*и ускорение)?
- Психологическа или обективна еквивалентност?
- Какво е следствието от еквивалентността?
- Каква е връзката с Айнщайн?
- Как принципът се отнася към конфликта относително - абсолютно?
- Как да излезем от трюма (затворената система)?
ІІІ. Методология (повторение)
Два подхода: ‘парадигмата като структура на научните революции’ (Кун) или ‘концептуалният анализ като двигател на теориите’ (Дисал)...
----
Семинар
"Релационизмът" на Декарт
І. Движението
…[движението] е пренасяне на една част на материята или на едно тяло от съседство с тела, с които има непосредствен допир и които разглеждаме като намиращи се в покой, в съседство с някои други тела.
ІІ. Закони
І. Първи закон на Декарт (част от него е законът за инерцията): „Всяко нещо остава в състоянието, в което се намира, докато нещо не го промени” (Начала на философията, II част, §37).
ІІ. Втори закон на Декарт: „Всяко тяло, което се движи, се стреми да продължи движението си по права линия” (Начала на философията, II част, §39).
ІІІ. Трети закон на Декарт: „Ако едно движещо се тяло срещне друго, по-силно от себе си, то не губи нищо от движението си, но ако срещне по-слабо, което може да придвижи, то губи от движението си толкова, колкото предава на второто тяло” (Начала на философията, II част, §40).
ІV. Принцип за съхранение на количеството движение: „Бог е първопричината на движението и запазва винаги едно и също количество движение във всемира” (Начала на философията, II част, §36)
----
Семинар
Видове движения при Рене Декарт
Движение и време-пространство при Декарт.
Разглеждане на шест отделни определения на движението.
1. Геометрично движение (спрямо места) - Абсолютна система;
2. Геометрично движение (спрямо тела) - Произволна отправна система;
3. Общоприето движение - Сили;
4. Действително движение - движението като научно понятие;
5. Изолирано движение - природата на движението само по себе си;
6. Движение във всеобщност - движението като безкрайно натрупване;
Семинарно обсъждане върху отделните характеристики и специфичността на "релационизма" при Декарт.
----
Семинар
Абсолютизмът на Исак Нютон - 1
І. Преговор - Декарт
Прилагане на делението абсолютно-относително по отношение на Рене Декарт.
- {С|Р} Субстантивен – Релационен
- {А|Р} Абсолютен – Релативен
- {Ф|Д} Фиксиран – Динамичен
ІІ. Схолията на Нютон
Разглеждане на Схолията от Математически принципи на Нютон;
А. Разликата между определение и твърдение за съществуване;
Б. Ролята на характеристиките и определенията - разликата между двете;
В. Отношението между абсолютните понятия;
Последователно разглеждане на абсолютно-относителното време, пространство, място и движение.
----
Семинар
Абсолютизмът на Исак Нютон - 2
ІІ. Схолията на Нютон (продължение)
Разглеждане по параграфи.
А. Структурата на схолията и отношението между отделните параграфи;
Б. Разглеждане на конкретни твърдения:
- "Що се отнася до реда на следването всичко се вмества във времето, що се отнася до реда на положението всичко се вмества в пространството." - §7;
- "Абсолютните и относителните покой и движение се разграничават едни от други чрез техните свойства, причини и ефекти." - §9;
В. Трите свойства на движението и покоя - §9, §10, §11;
Г. Критиката към Рене Декарт;
Проблемите около системата от абсолютни понятия или как абсолютното движение се отнася към абсолютното пространство;
----
Курсът завършва с разговор върху двата експеримента, представени в схолията (този с ведрото + мисленият експеримент с двете кълба) и разглеждане на някои общи положения от програмата на Ернст Мах (включително разглеждане "принципа на Мах") и общо заключение върху теоретичната и експериментална насока в съвременната философия на науката.